توجّه إلى مدونة (جدار بيانات المدونات) مرتبة هجائيًا — الرقم يعبر عن الترتيب حسب نقاط الأداء

آخر الموثقات

  • ق.ق.ج/ زيف
  • قصة قصيرة/ إهابُ المطر
  • لا يشعر بك إلا من عاش معاناتك
  • الواجب علينا كثير
  • قصة بيانو
كاتب الأسبوع

✍️ كاتب الأسبوع

الكاتب المبدع فاطمة البسريني 📖 حيثيات اختيار كاتب الأسبوع
🔄 يُحدّث كل جمعة وفق تقييم الأداء العام للمدونات

📚 خدمة النشر الورقي من مركز التدوين والتوثيق
حوّل أعمالك الرقمية إلى كتاب ورقي يحمل اسمك ورقم إيداع رسمي ✨
اكتشف التفاصيل الكاملة
لم يتم اختيار مدونة
⭐ 0 / 5

دخل البواب وهو لسه بيرتعش، ووشه أصفر 

قولتله بهدوء وأنا بحاول أطمنه: "اقعد يا عم إبراهيم، متقلقش، كام سؤال بسيط وهتروح على طول."

قعد قدامي، وكنت شايف إيده بترتعش . قربت منه شوية وقلت له :

"تشرب شاي ولا قهوة؟"

رد بسرعة، من غير ما يبصلي حتى: "ولا أي حاجة، شكراً يا بيه."

 

ابتسمت ليه ابتسامة خفيفة وقلت: "طب عرفني بنفسك كده."

قال وهو بيعدل الطاقية اللي على راسه: "أنا إبراهيم عبد الله، عندي أربعين سنة، وبشتغل بواب العمارة دي."

 

قولتله وأنا شايف توتره الزيادة مش مريحني: "من إمتى وانت بواب على العماره يا عم إبراهيم؟"

قال وهو بيفكر : "بقالي فيها أكتر من عشرين سنة يا بيه، قبل حتى ما الباشمهندس ييجي يسكن فيها هو ومراته. يومها استغربت، لأني سمعته بيقول لصاحب الشقة وهو بيشتريها إنه عايز يكتبها باسم مراته. قليل أوي لما راجل يعمل كده، بس هو قال لصاحب الشقة إنها وقفت جنبه كتير، وإنه عايز يعملها مفاجأة ويهديها الشقة علشان تعبها معاه."

 

هزّيت راسي وأنا مركز في كلامه وقلت: "طيب، بما إنك بواب بقالك سنين، أكيد شُفت حاجات وسَمعت حاجات. مشفتش مثلاً حد كان بيهددهم؟ أو بينه وبينهم عداوة؟"

قال بعد ما فكر شوية: "بصراحة يا بيه، كانوا ناس في حالهم، محدش بيزورهم تقريبًا. كأنهم مقطوعين من شجرة. مع إن سمعت إن عيلة مرات الباشمهندس كبيرة وليها مركزها في البلد، بس عمر ما شوفت حد منهم غير أختها اللي كانت بتيجي كل فترة واختها دي …

 

سألته وأنا بشاور له يكمل: "سكت ليه؟ مالها أختها؟"

قال وهو بيعدل قعدته: "كانت كل مرة تيجي، يا إما تتخانق مع جوزها على السلم وتزعق، يا إما تنزل بسرعة ومرات الباشمهندس تجري وراها. كانت بتقولها كلام غريب، زي: شايفة نفسك ليه؟ ده كل العز اللي انتي فيه سببه أنا وأهلي! وإن جوزك ده من غيرنا مايسواش حاجة. والست كانت تحاول تهديها وتحايلها، بس أختها كانت تزقها وتمشي. وبعد فتره ترجع تاني كأن مفيش حاجة حصلت."

 

قولتله وأنا بكتب في الدفتر: "تمام... احنا هنتكلم معاها طبعًا. بس قولّي، تعرف اسم محل السمك اللي اشتروا منه السمك؟"

هز راسه وقال: "لا والله يا بيه، معرفش. أنا ما بجيبش طلبات للسكان."

 

كتبت ملاحظاتي وقلتله: "تمام يا عم إبراهيم، تقدر تمشي دلوقتي. ولو افتكرت أي حاجة ممكن تفيدنا، تعال وبلغنا فورًا."

 

وقف وقال وهو لسه متوتر: "حاضر يا بيه، بس أنا مش هكمل شغل في العمارة دي، أنا خلاص همّشي. أنا بخاف، عفاريتهم ممكن يطلعولي، خصوصًا بعد اللي حصل."

 

ضحكت بهدوء وقلتله: "عفاريت إيه بس يا عم إبراهيم؟ مفيش الكلام ده. أهم حاجة متغيرش مكان سكنك دلوقتي، ولو افتكرت حاجة، كلّمني فورًا."

 

قال: "حاضر يا بيه."

وبعد ما مشي، ناديت العسكري وبلغته بعنوان أخت الزوجة، علشان لازم نحقق معاها حسّيت إن ورا الست دي أسرار كتير، يمكن هي المفتاح اللي هيكشف الحكاية كلها.

 

بعد حوالي ساعة، العسكري دخل عليّ وقال:

"أختها جات يا أفندم، وواقفة بره."

 

قولتله وأنا بسيب القلم على المكتب:

"تمام، دخلها، ومش عايز أي حد يقاطعنا لحد ما أخلص معاها."

 

العسكري خرج، وبعد ثواني دخلت ست لابسة طرحة قصيرة وعباية سودا بسيطة. كانت عينيها حمرا، وشكلها باين عليه إنها كانت بتعيط كتير.

قولتلها وأنا بشاور على الكرسي قدامي:

"اتفضلي، اقعدي يا مدام... وفي الأول، حابب أقولك البقاء لله."

 

قالتلي بصوت مبحوح:

"هو فيه مشكلة يا أفندم؟ الدكتور رفض يدينا جثة أختي، وقال لازم فحوصات وتحقيقات الأول... هو ممكن يكون فعلاً حد حط لهم السم في الأكل؟"

 

قولتلها بهدوء:

"كل حاجة ممكن يا مدام، علشان كده بنحقق، ولازم نتأكد بنفسنا قبل ما نصرّح بأي حاجة."

قولتلها:

"الأول، قوليلنا اسمك وسنك ووظيفتك."

 

قالت وهي بتمسح دموعها بطرف الإيشارب:

"اسمي سناء جمال الدين، عندي خمسة وتلاتين سنة، وبشتغل مدرسة."

 

قولتلها وأنا بكتب في الدفتر:

"وجوزك بيشتغل إيه يا سناء؟"

 

قالت والدموع نازلة من غير ما تحاول تمسحها:

"مدرس هو كمان يا بيه."

 

قمت من مكاني ووقفت قدامها، وبصيتلهاوقلت:

"عرفت إنك كنتي بتتخانقي كتير مع أختك يا سناء... ياترى ليه؟"

 

سكتت لحظة، وبان عليها التوتر، وقالت بعد تردد:

"عادي يا بيه، مش أسباب مهمة... زي أي اتنين إخوات، بيتخنقوا ويتصالحوا."

أحدث الموثقات تأليفا

الواجب علينا كثير

مدونة اشرف الكرم

الكاتب: م. اشرف عبد الصبور الكرم

رقم التوثيق: 30109

عدد المشاهدات: 5

تاريخ التأليف: 2-12-2025


الذي يضعُ الوسادةَ للعابر

مدونة سحر حسب الله

الكاتب: سحر حسب الله عبد الجبوري

رقم التوثيق: 30106

عدد المشاهدات: 6

تاريخ التأليف: 2-12-2025


همس الضوء

مدونة نجلاء البحيري

الكاتب: نجلاء محمود عبد الرحمن عوض البحيري

رقم التوثيق: 30105

عدد المشاهدات: 7

تاريخ التأليف: 2-12-2025


تاميكوم… منصة تتنفس الإبداع والشفافية

مدونة نجلاء البحيري

الكاتب: نجلاء محمود عبد الرحمن عوض البحيري

رقم التوثيق: 30104

عدد المشاهدات: 8

تاريخ التأليف: 1-12-2025


ريفيو لرواية فانتازيا للكاتبة رحاب منصور

مدونة هند حمدي

الكاتب: هند حمدي عبد الكريم السيد

رقم التوثيق: 30103

عدد المشاهدات: 6

تاريخ التأليف: 1-12-2025


لا يشعر بك إلا من عاش معاناتك

مدونة يوستينا الفي

الكاتب: يوستينا الفي قلادة برسوم

رقم التوثيق: 30110

عدد المشاهدات: 3

تاريخ التأليف: 1-12-2025


يعشقن الورود

مدونة ايمان صلاح

الكاتب: ايمان صلاح محمد عبد الواحد

رقم التوثيق: 30107

عدد المشاهدات: 6

تاريخ التأليف: 1-12-2025


كتب التراث بين التلخيص والاختصار 

مدونة خليل السيد

الكاتب: د.خليل السيد خليل محمد

رقم التوثيق: 30094

عدد المشاهدات: 8

تاريخ التأليف: 1-12-2025


سرب الصمود: قافلة تشق عباب الطوق

مدونة محمد خوجة

الكاتب: محمد بن الحسين بن ادريس خوجه

رقم التوثيق: 30093

عدد المشاهدات: 9

تاريخ التأليف: 1-12-2025


اعرف هويتك 

مدونة غازي جابر

الكاتب: غازي جابر البشير زايد

رقم التوثيق: 9909

عدد المشاهدات: 14

تاريخ التأليف: 1-12-2025

أكثر الموثقات قراءة
إحصائيات متنوعة مركز التدوين و التوثيق

المدونات العشر الأولى طبقا لنقاط تقييم الأدآء 

(طبقا لآخر تحديث تم الجمعة الماضية) 

الترتيبالتغيرالكاتبالمدونة
1↓الكاتبمدونة غازي جابر
2↓الكاتبمدونة نهلة حمودة
3↑1الكاتبمدونة حسين درمشاكي
4↓-1الكاتبمدونة محمد عبد الوهاب
5↓الكاتبمدونة ايمن موسي
6↑2الكاتبمدونة محمد شحاتة
7↓الكاتبمدونة اشرف الكرم
8↑1الكاتبمدونة هند حمدي
9↓-3الكاتبمدونة آمال صالح
10↓الكاتبمدونة خالد العامري
 spacetaor

اگثر عشر مدونات تقدما في الترتيب 

(طبقا لآخر تحديث تم الجمعة الماضية)

#الصعودالكاتبالمدونةالترتيب
1↑37الكاتبمدونة اسماء خوجة173
2↑36الكاتبمدونة عبد الحميد ابراهيم 149
3↑35الكاتبمدونة اسراء كمال233
4↑20الكاتبمدونة حسين العلي93
5↑19الكاتبمدونة محمد خوجة67
6↑19الكاتبمدونة سلوى محمود167
7↑18الكاتبمدونة جلال الخطيب131
8↑12الكاتبمدونة منى كمال206
9↑8الكاتبمدونة محمد كافي88
10↑6الكاتبمدونة سحر أبو العلا39
11↑6الكاتبمدونة نجلاء لطفي 52
12↑6الكاتبمدونة جاد كريم197
 spacetaor

أكثر عشر مدونات تدوينا

#الكاتبالمدونةالتدوينات
1الكاتبمدونة نهلة حمودة1124
2الكاتبمدونة طلبة رضوان769
3الكاتبمدونة محمد عبد الوهاب710
4الكاتبمدونة ياسر سلمي681
5الكاتبمدونة اشرف الكرم621
6الكاتبمدونة مريم توركان573
7الكاتبمدونة آيه الغمري515
8الكاتبمدونة فاطمة البسريني439
9الكاتبمدونة حنان صلاح الدين434
10الكاتبمدونة شادي الربابعة415

spacetaor

أكثر عشر مدونات قراءة

#الكاتبالمدونةالمشاهدات
1الكاتبمدونة محمد عبد الوهاب366814
2الكاتبمدونة نهلة حمودة224885
3الكاتبمدونة ياسر سلمي203586
4الكاتبمدونة زينب حمدي179502
5الكاتبمدونة اشرف الكرم147974
6الكاتبمدونة مني امين121090
7الكاتبمدونة سمير حماد 119395
8الكاتبمدونة حنان صلاح الدين110714
9الكاتبمدونة فيروز القطلبي110053
10الكاتبمدونة آيه الغمري106041

spacetaor

أحدث عشر مدونات إنضماما للمنصة 

#الكاتبالمدونةتاريخ الإنضمام
1الكاتبمدونة اسماء خوجة2025-11-08
2الكاتبمدونة مريم الدالي2025-11-05
3الكاتبمدونة محمد خوجة2025-11-04
4الكاتبمدونة جيهان عوض 2025-11-04
5الكاتبمدونة محمد مصطفى2025-11-04
6الكاتبمدونة حسين العلي2025-11-03
7الكاتبمدونة داليا نور2025-11-03
8الكاتبمدونة اسراء كمال2025-11-03
9الكاتبمدونة علاء سرحان2025-11-02
10الكاتبمدونة عبد الحميد ابراهيم 2025-11-02

المتواجدون حالياً

5332 زائر، ولايوجد أعضاء داخل الموقع