الفصل السابع والعشرون
« أطياف الجَنة..والنار!"
_ستااااااند بااااااى ...أكشن !!
كان يدور المشهد الذى يقوم بتمثيله الممثلون القائمون على الفيلم الذي يعمل عيسي على إخراجه، الساعه تلو الأخرى..المشهد والآخر
تغيير المكان ، تغييير الزاوية
ينهض عيسي يشرح وجهة نظره ، يعود يجلس على مقعده المخصص له ممسك بمكبر الصوت
يقطع تصوير اللقطه فى وقت معين ، يعيد الرؤية والكلام والسيناريو
يلوح بيده على ضوء الشمس ، يظهر منه وجه آخر حينما تتعثر رؤية مشهد مماثل لما فى خياله
يغضب ، يعلو صوته ..يضحك حينما يتتعتع احد الممثلين فى حفظ مشهده ، يصفق حينما يعملون كما أراد على أكمل وجه ...هذا هو عيسي العشماوى !
_كااااااات ...كفاية كدا انهاردة انا فرهدت وانتو
قالها عيسي ،ف أجاب احد ممثلين العمل
_بكرة خارجى يا عيسوى
_اه، فيه استعدادات تانية تمام
ذهب الجميع الى حيث مقصده ، يقوم فريق الاعداد بجمع المُعدات والكاميرات والخلفيات
بينما عيسي مُنهمك فى جمع اشياءه ويهم بالرحيل مُتجهاً إلى سيارته ف وجدها تقف أمامه!
_وحشتنى !
نظر عيسي مالياً إليها ... نورهان ،حبيبة قلبه الوحيدة
أو بالأحرى ..بذكاء استطاعت ان تكون وحيدة قلبه والأولى والأخيرة
حتى وان كان بينهم البُعدا زاد أميالاً...فما زادهم إلا الشوق حقاً!
_نورهان..خير فيه جديد جاية عشانه ،فيه اتهام فيه مصيبة حاصله وانا السبب فيها
اقتربت نورهان تعاتب نفسها بداخلها وتقوم بعض شفتيها ندماً، ووقفت أمامه
_عيسي ، انا عرفت بغلطتى وجاية مش عاوزة اخسرك
_انتِ خسرتينى فعلا يانور
_إمتى كُنت قاسي كدا ياعيسي
_من ساعة ما وجعتينى
_كان غصب عنى
_وغصب عنى أنا كمان
هم ليدلف داخل سيارته ف أوقفته وقالت
_مانا رجعتلك وسامحتك حتى بعد م اتجسست عليا وعرفت سرّى الل كنت مخبياه
مع ان دا مش من حقك وميخلنيش اسامحك وافقد الثقه فيك
بس اديتك عُذرك ب أنك عاوز تعرف مالى لأنى سكتت كتير
على صمته ينظر لها عيسي ف اكملت نورهان بجدية مدافعه عن قلبها وعن نفسها فى حضرته
_وخلاص انت عرفت ، وعرفت بجد انك حبتنى بجد ومشكتش فيّا ولا ف اخلاقى زيّه ولا بعدت وظنيت فيّا السوء زى فارس ...فضلت جمبي وكملت وكنت مستنى احكى واقول
طب اقول ايه يا عيسي ، اقول انى مش بنت بنوت بسبب الحادثة!
انى فقدت عذريتى لما اتكسر الحوض وان المستشفى اتلهت ف والدى وموته ومطلعوش تقرير بأنى كنت عذراء وان انفضت عُذريتى بفعل الكسر !
اقولك ان عشان مفيش دليل وكنت خلاص قربت على فرحى ،علاء شكّ انى كنت على علاقه وحشه بحد وهو الل خلانى مش بنت !!لمجرد انى كنت بسمحله بتجاوزات معايا لأنى كنت بحبه ومعميه
وفاكراه بيحبنى وبيخاف عليا وعمره م هيشوفنى بنت وحشه ،لكن هو اول واحد كسرنى وطفانى
وحطّم فيّا وبعنى بالرخيص أوى ... طبعاً هو قالك كُل دا زائد شوية تاتشات من عنده لأنه بيحب الساسبنس
كُنت عاوزنى اقولك انت كمان جرحى ؟! م انت راجل زيهم ياعيسي وراجل فلااح يعنى بتوع اصول وعادات وتقاليد ومش هتصدقنى طالما ممعيش دليل
اقترب عيسي منها ومسح على جانب إحدى وجنتيها ب رفق حنون ونظر لكلتا مُقلتيها وأردف
_ودا تانى نصبايه نصبتها عليكِ يانور غير السر بتاعى ، أنا مكنتش اعرف حاجه عنك
ولا قابلت علاء ولا اعرف شكله ولا هكرت فونك وتقدرى تتأكدى من دا
انا بس كُنت عاوزك تطمنى ان مهما كان سرك ،انا مش زيّهم ..وهفضل جمبك
وبحبك
فغر فاه نورهان مُتفاجئه واتسعت حدقتيها ف ضحك عيسي وقال
_وانتِ مشكورة اندلقتِ زى الجردل دلوقت وقولتِ كل الل كنت معرفوش عنك
_عيسى ...عيسي ازاى
وضع اصابعه فوق شفتيها
_شششش ، عيسي بيحبك ومستحيل يخذلك او يزود ازمه الثقه عندك ب أنه يهكر فونك او يتجسس عليكِ
او حتى يسأل واحد مريض زى علاء عن نور حبيبته !
انتِ مُتخلفه يابنتى ؟!
اغرورقت عيناها بالدموع وسقطت على وجنتيها ف هم بمسحهم واردف لها
_بتعيطِ ليه طيب
نظرت لأسفل تبلل شفتيها وقالت بصوت متهدج خائف
_انت طيب بعد ماعرفت منى وو
_كأنى معرفتش ...انا بحبك يانور ، فاهمه ؟!
بحبك زى م انتِ كدا ، مش حادثه ومشكلة هتغير رأى قلبي فالل سكناه
مش شكّ مريض وكلام وفعل متخلف هيخلونى معرفش نور الل حبتها من جواها إيه
_يعنى لما اعترفت ان كان فيه تجاوزات مع علاء وهو خطيبي وأن..
_ايوة غلط ، بس مش هلومك لأن واضح انك اتعلمتِ من غلطك بدليل علاقتك بفارس وبيا بعده
محدش منه سمحتيله يلمس ايدك حتى !
نظرت له بتمعن وعيناها تتلألأ حُباً له
_أنا والله كنت صُغيره اما حصل كدا مع علاء ،ووالله م حد لمسنى وفعلا فقدت عُذريتى فالحادثه
والغبية روان قالت لبعض صحباتها على مشكلتى وقالت لفارس
_اهى مودموزيل زحلوقه دى كارثه متنقلة بكل المقاييس
_اسكت مش عرفنا مين سربلها الفيديو
قالتها نورهان ببراءه طفله ف أجابها عيسي
_لا والنبي
_واحدة من صحاب السوء والشلة بتاعتها الل هى فاكرة انهم بيحبوها ،كان بيبعت فارس فيديوهاتها ليها
وكان مصاحب كذا بنت غيرها وهو خاطبها
_ايه دا يعنى مطلعتش انا ،اخص عليا
قامت نورهان بطرقه فى صدره بمعاتبه واردفت
_مسامحنى؟!
_مسامحك من قبل ماتيجى أصلا، مانا برضو مش إمام جامع
انا قتلت ناس وكنت صغير ومش فاهم ،بس اسمه ذنب
وانتِ ملكيش حق تحاسبينى عالل فات فحياتى من قبلك
زى مانا ماليش حق احاسبك ،خصوصا انى عارفك كويس
ابتسمت نورهان وقالت بعينان توحى غراماً
_يعنى خلاص...صفحه جديده ونبدء
_على بركه الله
تنهد وأردف
_معرفش عاملالى عمل وللا ايه يابنت اللذينا
ضحكت نورهان فقام بتقبيل رأسها اثر وقوفهم بالشارع ،ف تلفتت نورهان حولها وأردفت خجلة
_احنا فالشارع ياعيسي
_طب بقولك ايه ...اظن كدا بقا مش فاضل اى حاجه تانى
انا عاوز اجى اخطبك ...هاه!
___
_ألو ...روان عبدالحافظ
كانت تنهض روان إثر غفوتها العميقه واردفت
_ايوة
_احنا قناة..... فريق اعداد برنامج نهاية الليل ، حضرتك عندك استعداد للقاء تليفزيونى مع المذيعه ...
آخر الاسبوع ؟!
اعتدلت روان وانتبهت واردفت بخوف
_هو اللقاء دا بخصوص ايه
_بخصوص آخر لايف ليكِ على مواقع السوشيال ميديا وكمان البلبله الل حصلت قبلها
_بس انا ..
_استاذة روان ، اعتقد بنت فشجاعتك تقدر تطلع تحكى تجربتها لكل بنت تتعلم منها ويكون لنا السبق فاللقاء بيكِ ف إيه رأيك؟
صمتت روان تُفكر ، فقاطع المتحدث من فريق اعداد البرنامج
_فُرصه كويسة لبنت زيك شجاعه،وفرصه لينا نوعى بنات كتير من جيلك بتجربتك
قامت روان بترجيع خصلات شعرها المبعثرة للخلف تفكر ،ومن ثم اردفت
_هفكر وأرد ف اقرب وقت
#نور_إسماعيل
___
كلمات لطيفة في وقت عشوائي ،
إبتسامة في طريق مُزدحم،
دعوة في ظهر الغيب،كلها أشياء لاتكلف شيئًا، لكنها تخلق سعادة عظيمة
في القلب..!
_الف مليووووون مبروك يا نوشا ،ايوة بقا دى الأخبار الل تفرح
قالتها احدى زميلات نشوان بالعمل اثناء تناولها لقطعة الشيكولاته التى تقوم نشوان بتوزيعها عليهم بمناسبة خِطبة زين السُلطان مدير الشركه لها ،ف ردالاخر وفمه مملوء بالشيكولاته
_عفارم يا مدام نشوان ، اهى دى الجوازات حضرتك كسبتِ راجل سُكره وحسب ونسب ووسامه زى م قال الكتاب ..وهو كسب جوهرة ادب واخلاق ربنا يهنيكم
تبسمت نشوان وأردفت بخجلها المُعتاد
_الله يبارك فيك يا مستر حاتم
_ايه عفارم دى يا حاتم هو احنا ايام المماليك
قالها احدهم ساخراً ف هم الزميل بالرد حتى ولج زين مبتسماً يردف الى نشوان
_نشوان تعالى عالمكتب عاوزك
_الف مبروك يا ريس
_نشوان وزعت شيكولاته، حلاوتنا منك ايه بقااا
قالتها احداهن ،فابتسم زين واردف بوجهه البشوش
_ياسلام هقول للحسابات ان كُل حد منكم له يومين
_مكافأة يا فندم؟
_لاء خصم طبعا
ضحك الجميع ف خرجت نشوان تتبعه إلى مكتبه حتى ولجت واغلقت الباب خلفها
_ايوة يافندم
التفت زين إليها متعجباً وعقد ذراعيه قائلا
_فندم!! تانى برضو
وجهها بدا عليه اثار رد فعل طفولى وقالت
_مش حضرتك قايلى فندم دى فالشركه
_نشوان يا حبيبتي احنا اتخطبنا وبنحضر لجوازنا ...حافظه مش فاهمه ،اغنيهالك
ضحكت نشوان بخفوت وخبأت فمها بيدها ف قال لها هو
_يومين كدا وهننزل سوا نشوف الشُقق زى م اتفقت مع جوز عمتك
_خلاص ماشى بس مش هننزل وحدنا طبعا
رفع زين احد حاجبيه وقال
_حتى بعد الخطوبة
_ايوة طبعا ،انت لسه اجنبي عنى
_طيب ياستى انا اصلا كنت عامل حسابي ..مش هنخرج وحدنا
عيسي جاى معايا
_وانا هقول لحد من البنات برضو ييجى
_بنات مين؟
_بنات السكن الل انا فيه
_لاء وفرى على نفسك تقولى لحد ، انتِ من غير ماتقولى اصلا واحدة منهم جاية ومش انتِ الل هتقوليلها
تعجبت نشوان وبدأات تشعر بالغيرة فقالت بنبرة غيرة انثوية باحته
_مين بقا الل جاية معانا من غير م انا اقولها ،وانت تعرف بنات سكنى منين؟
ابتسم زين ونظر ب عمق لعيناها
_دى غيرة !
شعرت نشوان بالتوتر وقالت متلعثمه تبتعد بعيناها عن عيناه
_لاء غيرة ايه انا بسأل بس
_لاء غيره ...بتغيرى يا نشوان
احمرت وجنتيها وأردفت
_قولى بقا متغيرش الموضوع
ابتسم زين وأردف لها
_طيب ياستى عشان قربتِ تبقى قوطاية صغننه خالص، نورهان ..
_انت الل هتقولها يعنى
قالتها بتعجب ف اردف زين
_لاء انا ماليش دعوة، هى جاية مع عيسي
دنى من أذنها بهدوء من فوق الوشاح وهمس بصوت دغدغ احاسيسها
_اصلهم غارو مننا ..وهيتخطبوا ، وانا رايح معاه اخطبهاله
حاولت نشوان تمالك اعصابها ونظرت له مبتسمه وقالت
_بجد!! انا معرفش الموضوع دا..يعنى نور تعرف عيسي
ضحك زين واردف ساخراً يداعبها
_تعرفه! لاء هما الاتنين ف ملحمه عشق بقالهم فتره زى حالاتنا كدا بس نور كانت بتدى ريق حلو يحلى عليه يومه ..انما ناس تانية كانت ع طول دبش على طول لو سمحت على طول تقع والاسعاف بقت راكنه تحت
عبس وجه نشوان ف اكمل زين
_بس بحبهم برضو طبعا
كتفت نشوان ذراعيها أمام صدرها واردفت له
_قصدك يعنى انى كنت غلط
اقترب اكثر فباعدت هى بخطوات عنه واردف بصوته الحنون
_انتِ على طول صح
توترت نشوان وهمت بالرحيل
_طيب انا همشى وأبقا شوف امتى الميعاد المناسب عشان ننزل مع نورهان وعيسي
فى دقيقة اختفت من أمام عيناه اما عنه فهو يعرفها ويحفظها عن ظهر قلب ،يعلم ان بكلمه منه يصنع لها الف عالم من الاحلام الجميلة ..وب ابتسامه منها تَشع ب دنياه فى كل مرة شمس يوم جديد ، ف إعتاد دوماً أن من الممُكن ان تشرق كلمة مِنك في قلب أحدهم كما تشرق الشمس بعد الليل، لا تبخل!,
#نور_إسماعيل
__
من الطبيعي أن تضعف وتلين وتقسى وتتغيَّر، لا مشكلة في عدم التزامك بحال أو فكر او شعور أو مبدأ، أن تغيرك ليس بخطأ، لو أرادك الله ثابتًا طوال حياتك لخلقك حجرًا او من حجر.
_كورواسون وشاااى لزوم الفطار ..رحلتك الساعه كام ؟!
نظرت هدير إلى زميلتها وقالت بفتور
_يعنى اقل من ساعه
_طالعه مع كابتن مين
_سعيد وهبه
هزت زميلتها رأسها متفهمه وقدمت وجبه الافطار أمامها بينما هدير فى شرود تام
ف سألتها زميلتها
_حد عارف فالشركه هنا انك اتطلقتِ من صالح؟!
ظلت هدير على تجهمها ف ربتت زميلتها على كتفها وقالت
_هدير اتأكدى ان اى حاجة بتحصل لنا بتكون خير ،عارفه انك زعلانه ..كنت بحس انكم حبيتوا بعض بجد
بس ...قدر الله وماشاء فعل ،وبعدين واضح ان صالح مش بتاع مسؤولية
فى شرودها اردفت هدير بنبرة تحمل كُل معانى الآسي
_انا كُنت بحاول وقعدت أحاول وأحاول ...كأنى بزق فحيييط كأنى بحاول احرّك صخر من مكانه
وهو جماد زى ماهو ،اتنازلت وعملت الل لايمكن بنت تعمله
وهو حتى برغم انه حَبنى مش عاوز يضحى ...مش عاوز يتنازل
كانت تسمعها زميلتها حتى تُفرغ كُل شعور بداخلها وتستريح من عناءها هذا
دنت منها وقالت فى همس
_إتأكدتِ أن كُنتِ حامل او لاء؟!
ابتسمت هدير بسخرية وأردفت
_ايه الل هيفرق يعنى ؟!
_لو حامل ،ممكن حاجه تخليه يرجع ويتصلح الل بينكم
نظرت هدير الى زميلتها بحزن وقالت بعد تنهيدة طويلة
_تفتكرى يعنى ابنى او بنتى هو الل هيخلى صالح يتعدل؟ ماهو مخلف من واحدة قبل منى
وسابها وكمل ف طيشه وحياته عادى
زفرت زميلتها ب حزن ، نظرت هدير الى ساعة اليد خاصتها وهمت بالنهوض للاستعداد ل رحلتها
ف ترجلت حتى رأت صالح من بعيد ،تصنعت عدم الاهتمام وضحكت بصوت عالِ وهى تلوح لأحد زملائهم خلف الزجاج وتقول بصوتها الجهور
_ازيك يا راامى ،هحاول اجيبلك جيفت معايا من الرحلة دى ولو أنك ماتستاهلش
انصرفت ب كعبها الرنان فى أرضيه المطار وخطواتها الواثقه المكابرة وهو خلفها ينظر لها حَسره دون ان تلتفت له ..
___
لطيفه هانم لطفى ...وروان وفكرى زوج لطيفه ..ونورهان!
فى استقبال عيسي و ووالده واحدى شقيقاته الفتيات وزين .
_منورة يا طنط
قالها عيسي الى لطيفه ف ضحكت ضحكه رقيعه فنظر عيسي الى زين وهمس ب أذنه
_هى الست دى مفيش حد يلمها؟ اومال عمو زهرى دى ايه كيس مارشميلو؟!
نظر زين إلى الجالسين وهمس ب إذن عيسي
_شكلك وحش بطل همز ولمز ،خلى والدك يقول الكلمتين عشان نلحق نروح
_انا مش عارف ابويا ساكت ليه ،شكله نام اصله منامش فالسكه
نظر عيسي لوالده واردف
_بابا...باابااه..صحصح وقول الل حفظتهولك طول الطريق
ضحك الجميع بخفوت فلكز والد عيسي ابنه عيسي بقدمه واردف
_ياست ام الدكتورة نورهان احنا يسعدنا ويشرفنا وبصراحه مش هنلاقى احسن ولا افضل ولا خُلق وادب وجمال
_خلص يابابا الناس بدأو ينامو
_اصبر ياعيسي
قالتها شقيقة عيسي ، ف اكمل والد عيسي
_احنا طالبين القرب فالدكتورة ربّة الصون والعفاف الادب والاخلاق والجمال واللباقه والشياكه
_والفن والهندسة وحساب المثلثات ،يابابا ابوس ايدك دقنى طولت
_يابنى مالك متسربع ليه
_خلاص خلاص انا اوفرعلى عمو ...عيسي عاوز يخطب نورى صح واحنا موافقين وهما بيموتوا فبعض اساسا هييييه
قالتها روان بعفويتها المتلازمه لها ف نظر زين وعيسي الى بعضهم البعض وقال عيسي
_مين دى
_زوحليقه هانم
_انا هطلب ايد عروستك ليك وللا اقوم
زين تعجب واخذ يكتم ضحكاته وهو يحاول بالامساك ب والد عيسي ويردف الى عيسي
_هو عمو متعصب ليه
_معرفش بقالى كتير مش قاعد معاهم،باين فيه حد لعب فكتالوجه وانا غايب
همت لطيفه بتقديم الحلوى إليهم وقالت لتخفيف حدة الموقف
_يشرفنا طبعا ،بس اهم حاجه رأى نور
الجميع نظر الى نورهان ف ابتسمت ونظرت الى عيسي وقالت
_أنا موافقه
نظر إليها عيسي وقال بهيام مداعباً إياها
_ودينى انا أُمى دعيالى
اقتربت نورهان فى جلستها منه وقالت
_ليه يعنى
اقترب عيسي أكثر
_عشان القمر دا هيبقا معايا لوحدى
_إنت الأجمل
_لاء انت بتكدب ياخلف ، اجمل ازاى بوحمه السنجاب الل ف وشى دى
_إنت قمر يا عيسي وهى الل محلياك ومخلياك متميز
_م قولنا بطل حلاوة بقا انا على أخرى
تنحنح زين وأردف يحاول لفت انتباه الجالسون له بدلاً من تتبعهم لمشهد عيسي ونورهان الغرامى المُقام أمامهم الآن..
_ياحج عيسي ،ياحج عيسي الله يرضى عنك خلينا هنا
_نقرا الفاتحه ونتفق عالشبكه يا مامت العروسة ؟!
قالتها شقيقه عيسي ف ابتسمت لطيفه وقالت وهى تنظر إلى فكرى زوجها
_ايه رأيك يافكرى
_مفيش مانع والف مبروك
قامت شقيقه عيسي ب_الزغرودة_ بصوت عالِ وفى نفس الجلسة اتفق الجميع على كُل شئ وتمت قراءة الفاتحه !!
#نور_إسماعيل
___
وبعد أيام ..
كان الاربعه ، زين ونشوان ونورهان وعيسي ..فى رحلات استكشافية لمنزل الزوجية
الخاص ب زين ونشوان أولا فالقاهرة ...ومن ثم سيبدء عيسي ونورهان بالبحث بعدهم
بعدما ينتهى التحقيق مع نور بالجامعه وينتهى عيسي من تصوير الفيلم الحالى..
يدخلان شقة ..واثنين وثلاثه ، هذه غير مُطلة على منظر جميل
هذه صغيرة وتلك غرفه ماريا بها لا تليق بالاميرة الصغيرة!
وسط ضحكات ونكات من عيسي ، مغازلات من زين الى نشوان ..التقاط عدة صور بواسطه نورهان ،تناول غداء جماعى
_مدام نشوان الاخ المُريب مهدى دا اخوه الل كان جوزك كان زيه كدا،اصل انا والغلبان دا خوفنا اما شوفنا خلقته
شعرت نشوان بالاحراج وقالت
_لاء مجدى الله يرحمه كان غيره، وبعدين انا حكيت ل زين عنه بس هو مكانش شافه
نظر عيسي متعجباً ناحية زين وهو يأكل فقال زين وهو يهز رأسه
_ايوة قالتلى نشوان عليه بس كنت اول مرة اشوفه
_مع احترامى ليكِ ،تحسيه قتال قتله بنظراته بتوع الارهاب دول
ارادت نشوان تغيير مجرى الحديث فقالت
_مكنتش متوقعه خالص ان نورهان وعيسي اصلا يعرفوا بعض
_لااااء يا مدام نشوان احنا حُبنا معلم عالاسفلت
قطعت نورهان قطعة لحم بالسكين أمامها وهى تتحدث
_والصدفه زين وعيسي انتيم ،وانا ونشوان ساكنين فنفس المكان
ومحدش مننا يعرف حاجه عن التانى
_يابنتى دا زيييين ...زيييين خليل السُلطان ابو السلاطين يعنى المعلم والكووتش اومال
انتبهت نورهان لأسم زين كاملاً وتذكرت شيئا فعادت الى الذكرى
_اميرة...اميرة جواب جايلك من البنك تقريباً
أقبلت أميرة من نورهان وتناولت الخطاب وشكرت نورهان فقالت نورهان
_اسمك اميرة رشيد السُلطان! اسم سينمائي اوى
ابتسمت أميرة لها ورحلت ،وفى ذكرى أخرى كانت تحاول اميرة تصليح قفل قلادتها الذهبية
فى الحديقه الصغيرة وجلست إليها نورهان واردفت لها ب اهتمام
_بتعملى ايه
_بحاول اشوف قفل السلسله هيتصلح ولا اروح لبتاع الدهب يصلحه،كذا مرة تقع منى وآخر مرة ماريا بنت نشوان لاقتهالى
_طب هاتيها كدا ، احاول اعملها ولو منفعش روحى لبتاع الدهب
كانت تحاول نورهان ف انفتح القلب المتدلى منها وظهر اسم اميرة وزين منه ،ابتسمت نورهان واردفت
_زين ! دا اسم طليقك؟!
شردت أميرة ب ابتسامه واردفت اليها بنبرات بالغه الشوق
_دا اسم اغلى حد كان فحياتى ...حبيبي طول العمر
_نوور.. يانورى
انتبهت نورهان مع صوت عيسي فقال لها
_سرحانه ومش بتاكلى فيه ايه ؟!
تصنعت نورهان عدم الاكتراث واردفت مبتسمه
_لاء انا تمام ...الاكل هنا حلو اوى
_آه جدا
ان م فكرت به نورهان وتذكرته كان صحيحاً ؟ ستصبح بعدها اعلان حَرب قادمة على هذا العاشقان
وربما الملحمة س تبدء!
___
_برنامج تليفزيونى !! اعمليه وش يا بنتى انتِ عبيطه ؟!
كانت تحك روان ب شعرها تفكر ،ف اردفت هدير بطريقتها العفوية كالعادة
_مفيهاش تفكير يا دوجه السى ، طبعا لازم تعمليه ...اولهم شهرة بس شهرة أنضف من المستنقع القديم بتاعك يا معيزة مااااء ماااء
كانت تنظر روان الى هدير ب تمعن تسمعها ف أكملت هدير
_وفلوس ...ومتعرفيش ممكن اللقاء دا يفتح عليكِ أبواب ايه تانية ،انتِ عجبتينى ف الل عملتيه
وعجبتنى شجاعتك وقوتك قصاد كُل الناس
كملى يا روان ...انتِ هتبقى أدها واحسن من الاول صدقينى
بس يارب تكونى اتعلمتِ
ابتسمت روان الى هدير ، ف اردفت إليها
_وخلاص كدا مش هترجعوا انتِ وصالح؟!
ارتبكت حركة عينا هدير ،ارتبكا خضراوتيها الجميلتان وقالت
_انا ف الاول اتنازلت ...وكان دا رد التنازل ، خلاص يا روان مفيش صالح تانى
فيه هدير وبس
استمعا لصوت تهليل بالخارج والفتيات يتحدثن ف خرجن يروا مايحدث،واذ بها أميرة قد عادت
من رحلتها الطويلة حاملة حقائبها والهدايا ...كانت تقبل نورهان ونشوان بحفاوة وحملت ماريا وقد اغدقت وانهالت عليها بمزيد من القبل الكثيرة ..
_وحشتونى ... وحشتوني بجد واكتشفت انى معرفش اعيش من غيركم فعلا
هرولت روان ناحيتها وهدير وتصيح هدير بطريقتها
_مرووووووووشااااا ،اهلا يا افندينا نورت مكانك ي اسطا كُل دى غيبة
_حبيت اعرف غلاوتى عندكم واغيب شويتين
اردفت لها نشوان
_غيرى هدومك ودخلى الشُنط وانا عاملة حته عشا محصلش
قامت اميرة بقرص احدى وجنتى نشوان قائله
_دا بمناسبة الاخبار الحلوة بقا
تدخلت هدير قائله بعفويتها المضحكه
_اسكتِ عالاخبار الل فاتتك مقولكييييش ، نور ونشوان اتخطبوا وانا اتطلقت وروان اتفضحت وقريب هتطلع عالفضائيات تعمل افلام شيكس
شهقت اميرة بطريقه مضحكه واردفت
_لالالا، يخرب عقلك ياهدير انا هدخل اغير وانتو حضروا القاعدة فالجنينه هجيب هداياكم وجاية حالاً
ذهبن كُل واحدة منهم الى حيث مقصدها ، نشوان تعد طعام العشاء ..نورهان تقوم بفرش الطاولة وتحضير الزهور ، قامت روان بتشغيل الاغانى المُحببة الى اميرة ك صوت فيروز ..وقامت هدير بالاتصال ب اقرب محل تطلب بعض المثلجات والعصائر والمياه الغازية..
انتهت اميرة من تبديل ثيابها واخذها ل قسط من الاغتسال المُنغش بمرحاضها الخاص،ولجت الى غُرفتها
حملت الاشياء وخرجت اليهن
_دى لماريا
امسكت نشوان بالحقيبه بها الكثير من الملابس الاطفال المخصصه للفتيات فى عُمر ماريا طفلة نشوان ، فرحت نشوان كثيرا وشكرتها
_دا للمقروضه بتاعنا رونى
حقيبه مستحضرات تجميل ماركة عالمية وعطور اخذتها وقفزت بمكانها كعهدها وقالت
_وااااااو هدية جاحدة زوحلييييقه يا مروووش
_دى لنووور
حقيبه بها لوحه مرسومه بالوان الشمع لصورة كبيرة تحمل وجه نورهان وبجانبها توقيع يحمل كلمات ل اميرة
"اضحكِ يانور ضحكتك قمر زيك"
ابتسمت نورهان وقبلت اميرة بخفه فى احدى وجنتيها ، حملت أميرة حقيبة اخرى واعطتها الى هدير
وفتحتها هدير ل تجد بعض من الملابس التى يرتديها الفتيات فى ايام زفافهم الاولى ..ابتسمت هدير وصبت سخطها كالعادة
_لا ماهو راح فراس ويا ابوه ،قصدى خلاص بخ صالح ابقا البسهم فالمناسبات السعيدة ف اوضتى بقا
ميرسى يا ميرررروو
_ودى بقا الل تعبت لحد م لاقيته ل نوشا العروسة
حقيبة اخرجت منها نشوان فستاناً ذهبي اللون مُرصع بالجواهر الرقيقه ، ثوب مَلكى حقاً كانت رؤيته تُذهب العقل من شدة جماله ...فرحت كثيراً نشوان ل رؤيته وقامت ب احتضان اميرة بعمق وهى تردف لها شكراً وعرفاناً ف أجابت اميرة
_عندنا كام عروسة ،البسيه يوم كتب كتابك بقا انا جيباه محجبات اهو متقلقيش
_دى احلى هدية جاتنى فحياتى
_هاه احكولى اخباركم واحنا بنتعشى
بدأوا فى تناول العشاء ،كانت تقص هدير حكايتها ومن ثم ماحدث ل روان بالكامل
حتى وصلوا لقصة خِطبة نورهان الجديدة وكانت مفاجأة ب نورهان ان أميرة تعرفه
_جالى وانا الل عملتلك الورد ،انا مكنتش اعرف انه ليكِ لحد م شوفت الورد عندك
تذكرت نورهان وابتسمت قائله
_يانهار ابيض ، ازاى مخدتش بالى من اسم المحل عالكارت
قالت أميرة بحب كعادتها
_عيسي شخص مهذب وبيحبك اوى يا نور اوعى تخسريه
ابتسمت نورهان وارجعت خصله شعرها الى الخلف كالعادة وقالت
_طبعا عمرى م هخسره ،انا م صدقت لاقيته
_ربنا يتم لكم ع خير يا قلبي
نظرت أميرة الى نشوان بحملقه مضحكه وقالت
_مممم يلا الدور عليكِ ياشيخ نشوان
بللت نشوان شفتيها وقالت
_كتب الكتاب الاسبوع الجاى ،وخلاص ...بقالى بيت لوحدى ي أميرة مع راجل بيحبنى وبحبه وبيحب ماريا
بعيد عن كل القرف والدوشه والمشاكل والتعب
امسكت روان هاتفها ووجهته ناحية أميرة
_ومش بس كدا يا مروووش ، دا قمرز قمرززز انا شخصياً كنت بكراش عليه
بس فازت بيه بنت المحظوظه ، دى هتعيش ف حب وبوس واحضان يكفوها 100 سنة زحاليييق قدام
انارت هاتفها الى أميرة على صورة زين مع صوت نشوان وهى تقول الى روان
_ياقردة انتِ كمان عارفه زين ومعاكِ صورته ...احكيلى عارفاه منين
وقف الزمن !!! وقفت الساعه، اتسعت حدقة عين أميرة .. نهضت من مكانها
إثر ماكانت روان تقص الى نشوان المرة التى رأته بها ورقصت معه فى سهرة عيد ميلاد صالح
وأميرة وكأنها لا تسمع أحدا..لاترى احداً كانت نورهان تنتبه معها وعلى الفور تأكدت
وبصوت يملئه الكثير من خيبة الامل قالت اميرة ناظرة الى نشوان
_خطيبك الل هيتجوزك زين !! زين خليل السُلطان ؟!
انتبهن باقِ الفتيات مع اميرة وعبوسها ف كفّوا عن الهَرج والضحك فقالت نشوان مؤكدة
_اه هو انتِ تعرفيه
بعينان يملؤهما الدمع بحوراً نظرت أميرة إلى نشوان وابتلعت ريقها قائله
...
',العشق..وقليل منه يَكفى ?',
{مَلحمة الحُب والحرب}
#نور_إسماعيل